Tun Dr Mahathir Profile or Biodata

  • ← Show Your Love

Tun Dr Mahathir biodataProfile atau biodata Tun Dr. Mahathir bin Mohamad
Nama sebenar: Tun Dr. Mahathir bin Mohamad
Nama komersial: Tun Mahathir
Nama bapa: Mohamad bin Iskandar
Nama ibu: Wan Tampawan

Adik beradik:
1)Mahadi (Meninggal dunia – 12 dec 2000)
2)Murad (Meninggal dunia)
3)Mustaffa (Meninggal dunia)
4)Mashahor (Meninggal dunia – 30 Sept 2002)
5)Rafeah (Meninggal dunia – 01 sept 2009)
6)Habsah (Meninggal dunia – 06 dec 2006)

Tarikh lahir: 20 december 1925
Tempat lahir: Seberang Perak, Alor Setar, Kedah Darul Aman

Agama: Islam
Bangsa: Melayu

Status: Berkahwin (05 ogos 1956)
nama isteri: Tun Dr. Siti Hasmah binti Haji Mohd Ali

Anak: 7 orang (4 lelaki dan 3 perempuan)
1.Datin Paduka Marina binti Tun Mahathir (lahir pada tahun 1957)
2.Mirzan bin Tun Mahathir (lahir pada tahun 1958)
3.Melinda binti Tun Mahathir (lahir pada tahun 1959)
4.Dato’ Mokhzani bin Tun Mahathir (lahir pada tahun 1961)
5.Datuk Mukhriz bin Tun Mahathir (lahir pada tahun 1964)
6.Maizura (anak angkat) (lahir pada tahun 1984)
7.Mazhar (anak angkat) (lahir pada tahun 1984)

Pendidikan:
1930 – Malay School Seberang Perak Alor Setar, Kedah Darul Aman (sekolah rendah)
1945 – Senior Cambridge Certificate Government English School, Sekolah Menengah Sultan Abdul Hamid, Alor Setar (sekarang dikenali sebagai Sultan Abdul Hamid College)
1947 – King Edward VII College of Medicine, Singapore
1948 – MBBS University of Malaya, Singapore

Kerjaya:
1954 – 1957 : Pegawai Perubatan di Alor Setar, Langkawi dan Perlis
1957 : Membuka klinik sendiri, Klinik Maha
1973 : Pengerusi, FIMA Sdn Bhd
1974 : Menteri Pelajaran dalam kabinet Tun Razak
1976 : Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan
1977 : Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Perdagangan dan Industri
1981 : Perdana Menteri Malaysia (ke-4)
1981-1986 : Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan
1986 : Perdana Menteri (penggal kedua) dan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri
1987 : Perdana Menteri, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan Menteri Keadilan
1990 : Perdana Menteri, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan Menteri Keadilan
1995 : Perdana Menteri (penggal keempat) dan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri
1998 : Perdana Menteri, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan Menteri Kewangan Pertama
1999 – 2003 : Perdana Menteri (penggal kelima)
2001 : Gabenor, Bank Pembangunan Islam untuk Malaysia
2003 : Bersara sebagai Perdana Menteri
2003 : Lembaga Pengarah, Khazanah Nasional Bhd
: Penasihat, Lembaga Pembangunan LADA dan Tioman
: Penasihat, Petronas
2004 : Canselor, Universiti Teknologi Petronas
: Penasihat, Perusahaan Otomobil Nasional (Proton)
: Penasihat, Lembaga Pembangunan Tioman
2006 : Pengerusi, The Loaf (M&M Consolidated Resources Sdn Bhd,
2011 : Cancelor Pertama, Universiti Perdana

Tun Dr. Mahathir offical website: www.chedet.cc
Tun Dr. Mahathir facebook: www.facebook.com/TunDrMahathir
E-mail: -

Biography:.

Tun Dr. Mahathir dilahirkan pada 10 julai 1925, Tetapi menurut kepercayaan bapa Tun Dr. Mahathir (Mohamad bin Iskandar) yang juga seorang pengetua, kanak-kanak yang dilahirkan pada bulan julai atau separuh pertama tahun akan ketinggalan enam bulan kebelakang dan bapa beliau telah menetapkan tarikh lahir Tun Dr. Mahathir pada 20 december 1925 (tiada sijil kelahiran pada ketika itu)

Pada 1996 Tun Dr. Mahathir telah Menulis sajak bertajuk “Perjuangan yang Belum Selesai” dan mendeklamasikan sajak tersebut ketika Utusan Poetry Night yang keempat

pada 2001 Tun Dr. Mahathir telah Menyampaikan sajak bertajuk “Melayu Mudah Lupa” di Perhimpunan Agung UMNO

Sila tinggalkan comment jika anda mengetahui perkembangan terbaru Tun Dr. Mahathir

  • ← show your love

Anda kini berada dikawasan Komen

PERHATIAN!: Anda digalakkan untuk memberi komen, pendapat dan penambahan data, tetapi anda tidak dibenarkan sama sekali mencarut atau menyebut perkataan lucah dibahagian komen.. Pihak MyGosip tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang diberikan. Segala komen yang diberikan adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri. budi bahasa budaya kita, komen lah secara berhemah

114 Responses to “Tun Dr Mahathir Profile or Biodata”
  1. alerance shmari says:

    tun dr mahathir saya berbanga dapat menteri di malaysia ini

  2. E_cute says:

    saya harap kak lisa,datuk ac dapat dtg kedah lahhhhhhh.i very like kak lisa because its cute,clever and all at kak lisa.:)

  3. Shantini Rose says:

    Salam Tun, Saya minta maaf kerana mengguna channel ini untuk berkomunikasi bersama Tun.
    Saya berterima kasih kerana berpeluang jumpa Tun setelah sekian lama selepas 14thn dan berpeluang bercakap sebentar tadi berdepan kedai machine. Saya sebenarnya hendak berhubung dengan Tun sejak dahulu lagi tetapi bila terjumpa secara langsung, saya terlampau gembira sehingga lupa apa yang saya ingin memberitahu dan bertanya. Secara kebetulan Tun bersedia hendak pulang dan saya tidak mahu mengambil banyak masa. Saya pernah berjumpa Tun banyak kali dalam di jemputan rumah terbuka dan terlampau ramai orang, selalu tak jadi saya nak bicara sesuatu. Terakhir saya jumpa Tun semasa bekerja di Saega Airlines di Sabah dan pembukaan rasmi Pulau Layang-Layang. Nenek saya iaitu Jiran rapat kepada Tun Pn.Sarojini dari Seberang Perak, Alor Setar selalu beritahu saya supaya berjumpa dengan Tun sejak 5thn dahulu. Saya amat gembira hari ini dapat jumpa Tun, saya harap untuk medapatkan appoinment untuk berjumpa Tun. Mungkin Tun ada jalan selesai untuk satu hal yang ingin saya minta cadangan dari Tun. Jika tidak keberatan saya minta tolong dari Admin untuk memberikan email Tun supaya saya dapat mengemail kepada Tun. No tel saya 0163242223 atau suami saya Suresh 013-2033023. Salam Sejahtera kepada Tun Dr.Siti Hasmah. Sekian Terima Kasih.

  4. idzni says:

    dgn ade nye biodata tun dr. mahathir ni…siap jgk kerja sivik ni…huhu..

  5. Anis Aqilah says:

    Sangat bagus!^^ Alhamdulillah,dapat tolong saya buat folio sejarah (: Awesome admin!!^^ Keep up the good job^^

  6. aisya amiera says:

    TUN.DR.MAHATHIR MEMANG HEBAT.

  7. Peace yo !! says:

    Yo .. Thx for upload this information !!! Siap gak keje sivik yng cikgu aku bagi ….. Huhu … U r the best dude !!! Idola politikku !!

  8. faizzi says:

    u are the best…

  9. aidil says:

    terbaik

  10. izzah says:

    akhirnye siap jgak keje yg cikgu bagi ^.^

  11. iz says:

    terrrbaeeekkk ^_^

  12. TO BOY says:

    memang terbaiklah.dr mahathir.

  13. sarah says:

    boleh saya tahu ‘Gaya Komunikasi’ Dr. Mahathir? Thanks :)

  14. amni says:

    wah… siap sudah kerja….

  15. Shalin says:

    awesome ..

  16. Sweety says:

    wahhh,,at last,ciap keja sal biografi nie..
    thanx

  17. WAWA says:

    dapat jugak aku siapkan keje nie.love u all

  18. WAWA says:

    OH,RUPANYA TUN DR MAHATHIR KITE NIE BANYAK SEJARAHNYA,HEHEHEHEHE

  19. NAJIHAH says:

    TERBAIKKKK .. THANKS FOR THE INFORMATION … ITS HELP ME A LOT !!

  20. amni says:

    tun dr.mahthir memang terbaik !!!!^_^

  21. bapak_ko_cun says:

    emmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm boooo k

  22. najwa wawa says:

    tun dr.mahathir bin mohammad
    memang terbaik:)

  23. aimi_nadirah says:

    bagus,baik terbaik!

  24. nabiela says:

    sumbangan beliau apa ???

  25. vaiishnavi says:

    what is his sumbangan?

  26. amierah says:

    dr dulu sampai sekarang…tun dr.mahathir ialah tokoh ana.In Shaa Allah ana akn menjadi seperti beliau bila besar kelak..

  27. eizlan alan says:

    tun doktor mahathir adalah tokoh negara yg terbaik…

  28. nur shahfiqah says:

    hidup barisan nasional

  29. siti nurhijrah(KALR) says:

    interesting , perfect tapi dia ada anak angkat sayangnya baru tahu ..

  30. seri aina says:

    perfect!!!!!!!!!.very good

  31. keertiga says:

    very good

  32. Jessie Chia Ling Ling says:

    Today write this email to you, cause of need your kind attention and advice from Greenseal Products (M) Sdn Bhd, which based on Batu Caves, K.L.
    Recently I stay near to Hotel Sahara. 2nd Floor of the shoplot. Last week, my boss’ wife by the name of Nelly Sim unhappy with me, because of I seldom joint others for lunch. She thought I was very free, when CEO is not around. No matter what had I told her, she still seemed like I have no work to do. Therefore, I decided to resign from Greenseal Products (M) Sdn Bhd.
    On the same day, their secretary name Ruzana kept on asked me to delete the messages from my facebook. The messages were as follows:-
    1. Cause of you, 1 of the secretaries from Greenseal keeps on cursing my family.
    2. Does Greenseal Products (M) Sdn Bhd is also another company will put me and my family into danger and make us lost everything even by using the Jabatan District Land to threaten us.
    3. Please pray for me and my family always. Current boss is getting terrible. He sexual harassing me everyday. We have been cursed everyday and people seem like love to make me fail in the coming exam and assignment.
    Some colleagues threatened me with the words of sue. After I left there, no matter where I go, people also will use Greenseal Products (M) Sdn BHd to threaten me with the word of sued. Will this affect my reputation to reply for the next job? Maybe to my foreign housemates, they just want to make me jobless, so that they tried to persuade me to become a prostitute. I can understand that different level, different thinking. Most of them from Bangladesh and Pakistan.
    My housemates also said, if I tried to find another job, will make me get fired. I don’t know does this related to Greenseal Products (M) Sdn Bhd or not? Or they just used this company name to create troubles.
    The reason I write to you cause I saw your photo with others inside a frame of Mr. Elwin Sim’s office. Hope you will advise for the threaten issue as above.

    Thank you.

    Yours truly,
    Jessie Chia
    Former P.A from Greenseal Products (M) Sdn Bhd

  33. said says:

    tun dr mahathir pejuang orang melayu tulen. hidup tun dr mahathir

  34. said says:

    tun dr mahathir pemimpin negara

  35. kisantini says:

    yes saya siapkan folio moral saya terima kasih

  36. Syaza says:

    terima kasih (:
    dapat jugak siapkan kerja Sivik.

  37. Are Qu Aien says:

    Like Like Like

  38. johnson says:

    LIKE !!

  39. Atie Aretiqa says:

    mmg terbaiklah..

  40. natasyah airenns says:

    tun dr mahathi adalah orang yang paling saya kagumi sejak kecil lagi .beliau adalah idola saya…….

  41. izatul says:

    alhamdulilah melaysia dah maju atas jasa tun dokter mahadir……….terima kasih atas jasa mu

  42. zatulfathin says:

    alhamdulillah malaysia tlh mju ats jasa tun dr mahathir…dn artikel tntng beliau jga dpt mmbntu sye mnyiapkn kje sivik sye gn smpurna

  43. Anak malaysia says:

    Tun Dr. Mahathir ialah odola yang paling saya kagumi kerana jika tiada beliau tiadalah bangunan KLCC,MENARA KL,MENARA PETRONAS dan lain lain..semoga ALLAH panjangkan umur Tun Dr. Mahathir..

  44. fatin_syaz says:

    pencapaian?? :-)

  45. annies says:

    dapat siap kan kerje sivik huhu

  46. ruben says:

    yes dapat siap kerja sivik

  47. Marc says:

    Tun mahathir muhammad adalah idola saya..beliau adalah pemimpin yang sang baik dan adil.

  48. quint peryl says:

    aduhai…sivik nih cikgu pun…

  49. afifah says:

    sumbangan tun dr mahathir..??

  50. anis nurfarahin says:

    wow.. hehe dapat gat siap keje sivik nih..:)

  51. Kim Heechul's says:

    Saya sangat bangga dengan perubahan di negara saya :’D

  52. rita says:

    Tun dr. Mahathir memang layak menjadi tokoh Malaysia

  53. Jonghyun's GF says:

    cop, apa pasal panjang sangat.. jenuh nk salin..lain kali ringkaskan dn bgi yg basic je kowt. Kamsahamnida ^^

  54. Jonghyun's GF says:

    akhirnya siap jugak folio sivik… ngeh3..

  55. Nuridayu Rosli says:

    pencapaian Tun Dr.Mahathir tak ada ker?

  56. ina says:

    Cne nk wat pntun tntg tun muhathir niyh!!!!!:(

  57. syam says:

    susah anak nak buat folio … pnjng jgk la.

  58. elisa says:

    i like his photo

  59. aqilah muhamad says:

    fuyo..best la tengok folio TUN DR.MAHATHIR MOHAMAD….;)

  60. sofinazsaffery says:

    TOLONG SAYA NK BUAT FOLIO .BUT TUN DR. MAHATHIR IS THE BEST !!!!!!!!

  61. MarLeesa says:

    Tun Dr Mahathir , Terbaikkkk !

  62. tasha scha says:

    i like tun mahathir sebab dia telah menjadikan dunia ini menjadi harmoni……^_^

  63. uygj says:

    tolong saya.saya nak buat buku skrap

  64. schawany says:

    saya sangat meminati tun dr mahathir .. beliau seorang bapa permodenan yang mempunyai usaha dan tanggungjawab … usaha beliau amat saya kagumi ..

  65. waniey 13 says:

    i like tun dr mahathir

  66. Buntul says:

    Tahniah!! Kerana Tun telah memegang negara Malaysia dengan begitu cemerlang selama 22 tahun. Usaha, keringat dan tanggungjawab Tun selama ini tetap saya kenang sehingga ke akhir hayat. Saya berdoa supaya Tun terus diberkati Tuhan yang mahakuasa.. Amin.

  67. alvin macho man says:

    boleh lah tak cantik sangat dulu aku suka dia tetapi sekarang sikit sikit je :)

  68. aimi liyana says:

    leh bg bnyk lg mklumat psl dr mahathir

  69. Nurin Sofea says:

    kenapa tak de lagi….awak ni memang lemahlah…kalo aku mintak tu,buat jelah..ni tah apa apa…aku tumbuk muka ko nanti kang baru tahu…biar padan muka ko…

  70. Nurin Sofea says:

    boleh nak tahu kisah kisah tum mahathir yang lain…saya nak kena buat buku skrap..kalau boleh saya nak hari ini…

    • nurfatin says:

      sbarlah kak nurin…

      • Nurin Sofea says:

        em..yelah adik fatin oiii.,..you make me feel better and more positive to be a polite girl..

        • Nurin Sofea says:

          kepada yg lain…tolonglah reply komen sya ni…

        • Nurin Sofea says:

          kepada yg lain…can u reply all my commment…if you comment,i will give u RM 2000 each person..will you do that for me…

          • Alea says:

            Nurin Sofea ko marah orang klu dah lambat buat la sinri ….x seda diri ke…..

          • ikhma wahida says:

            jgn ckp camtu kat my bff ok…x baik lah..kalo ko mrh…jgn reply…bangang..

          • Nurin Sofea says:

            tah….cam bodoh ee..gi mampos lah senang…

          • Aliya says:

            Ikhma Wahida : dh aq x mula maki kau jangan la bgi aq mula…

            Nurin Sofea : aq nak mamp0s ke xnak..semuanye xde kt tangan kau n spe2….

            eleyh…jngan cakap aq bngang aaq bodo…mmang betul pun aq bodo kalau x buat ape aq g sk0la dulu… huh..ade otak ade akal xnak gune….aq bodo skali p0n aq gune akal n otak aq intuk berfikir

  71. Belieber says:

    Tolong adik buat folio :) Sangat mujarab. Haha

  72. nurfatin says:

    tun merupakan idola sy..byk berjasa kpd negara..

  73. faezah says:

    cayalah tun.. tabik..!!!

  74. fasha says:

    I LOVE TUN DR MAHATHIR!!!!

  75. ravi says:

    saya suka akan beliau kerana beliau isalah tokoh yang dipercayai

  76. mysara says:

    saya amat meminati beliau

  77. muiz abdul razak says:

    beliau adalh tokoh yang saya minati…

  78. Nisa says:

    Hebat ! Amek sikid buat folio bolehh ? Thanksss

  79. zida says:

    tun lahir pada 10.julai.1925 bkn 20.dec 1925… bru jak td dgr tun buat sharahan d ums.. tun bercakap sedikit mengenai diri beliau.. n tun lahir adalah pd 7.julai 1925.. dri mn awak dapat sumber ni?bg sumber pn salah… benggong

    • zida says:

      salah taip bkn 7.julai.. 10 julai..

      • Alis says:

        kan sudah jelas penerangan penulis, berdasarkan pengalaman ayah Tun Mahathir.. awak, bahasa tu elok sikit. :)

        • ikhma wahida says:

          tah,dia tu yang benggong.buta ke apa..kalo buta ,suruhlah orang baca kan…understand that…pastu kau tu dahlah bangang,babi,bodoh semua ade kat kau lah….ciri-ciri syaitan semua ade kat kau…cerminlah diri kau sikit…tah2 hodoh pu macam setan..dhlh buta…

        • ikhma wahida says:

          tah,dia tu yang benggong.buta ke apa..kalo buta ,suruhlah orang baca kan…understand that…pastu kau tu dahlah bangang,babi,bodoh semua ade kat kau lah….ciri-ciri syaitan semua ade kat kau…cerminlah diri kau sikit…tah2 hodoh pu macam setan..dhlh buta…can u understand or what…

  80. khalidah adibah says:

    Beliau adalah idola saya.

  81. khairul fahmi says:

    klu lah dr.mahathir msh jd PM kn best..
    leh tgk dy slalu..

  82. shah says:

    beliau lah idola saye

  83. Yusuf hjB says:

    Tun Mahathir merupakan idola saya sejak dari kecil sampai sekarang. Saya amat kagumi Tun. Dulu masa Tun masih PM, saya amat suka baca berita mengenai Tun.

    Kini banyak perkara telah berubah. Yg saya paling tak suka ialah bank negara perketatkan syarat pinjaman. Maka susahlah orang melayu nak tambah asset mereka. Orang bangsa lain akan tambah asset mereka dan mungkin orang kita akan jadi penumpang di negara sendiri kelak.

    Saya tak pernah berkesempatan untuk bersalaman dengan Tun Mahathir sampai sekarang. Pernah satu ketika Tun datang melawat di Matang, Kuching dekat pintu gerbang jubli, masa tu dah hampir dapat tapi terhalang oleh orang ramai…..maka sampai sekaranglah hajat saya tak tercapai..

    • khairul fahmi says:

      sy suka tntang sajak perjuangan yg blum slesai..and melayu mdah lpe..tiap2 hri bce pun xpnah boring..pling suka skali tntang vdeo dr.mhathir berdebat dgn yahudi..

      • mohd fazli says:

        Sesungguhnya tun.mahahir nie adalah melayu yg sebenar.. kita xmerase pada zaman penjajahan dulu so kita xtau tpi tun mahathir sering memperingati kite tentang perjuangan yg belum selesai.itu.. itu bermakna dye nk suruh kita bangkit anak melayu